2021 – ett riktigt sportår. Glöm inte motionen

Vilket sportår det är i år. Nu fotbolls-EM, sen sommar-OS i Tokyo. För oss som är sportfantaster är det förstås rena drömmen. Mitt i festligheterna vill jag dock höja ett varningens finger. Kom ihåg att röra på er också! Det är så lätt att fastna i TV-soffan och glömma bort att kroppen behöver röra på sig. Därför tänkte jag dela med mig av lite tips på hur man får in motion i vardagen.

Tips 1. Stå upp och titta på matcherna och tävlingarna.

När man tittar på matcher och tävlingar behöver man ju faktiskt inte sitta ner. Ett enkelt sätt att aktivera kroppen är att stå upp och titta på TV. Om TV:n står/sitter för lågt kanske det går att höja upp den på något sätt?

Tips 2. Simma

Här hos mig har sommaren börjat riktigt bra. Om du också har det varmt och skönt och gillar att bada så kan en simtur ge utmärkt motion. Tänk dock på säkerheten innan du hoppar i. Simma helst inte ensam och simma inte heller långt ut från stranden.

Tips 3. Promenera

En rask promenad på 15-30 minuter ger mer motion än vad många tror. Under promenaden kan du lyssna på någon intressant podd, kanske om någon av EM-matcherna som spelats eller som ska spelas? Bra musik brukar inte heller vara fel att lyssna på eller varför inte en bra ljudbok.

Tips 4. Utegym

Om du vill ge musklerna lite extra utmaning kan du leta upp ett utegym och träna. Det brukar finnas utegym lite här och var. Om du inte vet var närmsta utegym finns kan du söka på nätet. Det brukar gå att hitta information om var de är placerade.

Har du inte tränat i ett utegym tidigare kan det vara en bra idé att förbereda sig genom att kolla på youtubeklipp för att se hur man ska använda redskapen.

Om utegymmet ligger i anslutning till vatten så kan man förstås kombinera styrketräningen med ett simpass. Då får man både motion, styrketräning och frisk luft på en och samma gång. Helt perfekt. Många utegym ligger dessutom i anslutning till ett löpspår, och då går det ju bra att kombinera styrketräning med en joggingrunda om man hellre vill det.

Tips 5. Träna hemma

Att träna behöver inte vara särskilt komplicerat. Det finns många bra och stärkande övningar som du kan göra hemma. Klassiska armhävningar, benböj, utfall och sit ups är bara några övningar som du kan göra hemma. På nätet finns många fler tips på hur du kan träna hemma.

Slutord

Detta var några av mina bästa tips på hur man kan få in motion och rörelse i vardagen nu när det finns så mycket sport som lockar på TV:n. Glöm inte bort hjärnan också. Ge den lite motion i form av korsord, sudoku, strategispel och andra klurigheter.