Mindfulness

Om mindfulness

Carpe Diem är nästan ett utslitet uttryck nuförtiden. Men att leva i nuet, så kallad mindfulness som det också kallas är en bra metod för att slippa stress. Att fokusera på här och nu ger en lugnare tillvaro eftersom man inte fokuserar på framtida problem. Istället tar man bara in nuet och känner efter hur nuet känns med alla sinnen, doft, syn, känsel, hörsel, smak och lukt.

När man ägnar sig åt mindfulness gäller det att inte reflektera så mycket, att bara låta tankarna fladdra fritt utan att fokusera på dem.

Det finns en del övningar man kan ta till för att lättare komma in i ett mindfullness-tillstånd. Övningarna kan handla om andningstekniker till att fokusera på sinnesintryck. Om du vill testa kan du besöka vårdguidens webbplats, där finns två olika övningar inspelade på ljudfiler. En av övningarna kan du göra medans du sitter, den andra ska utföras liggande.

Jag har inte själv lyssnat på vårdguidens mindfulnessövningar. Men jag fick en gång ett häfte med olika övningar. En av dessa övningar gick ut på att man skulle lägga handen på magen och fokusera på andningen och känna magens rörelser under andningen. En mycket lugnande övning tyckte jag.

En av mina favoritövningar går ut på att känna igenom hela kroppen. Att spänna kroppsdel för kroppsdel och slappna av. Man börjar med tårna och jobbar sig uppåt till huvudet. Jag kan förklara lite kortfattat. Först kniper man tårna en stund och känner hur det känns, sen slappnar man av och känner hur det känns. Därefter går man vidare och spänner vaderna, sen slappnar man av och så fortsätter man så hela vägen upp till ansiktet där man kniper ihop munnen och ögonen. Efteråt brukar jag känna mig väldigt avslappnad. Det gäller dock att inte hasta igenom övningen utan att skapa en rofull stämning och ta sig tid att spänna musklerna och till avslappning innan man går vidare till nästa kroppsdel. Fördelen med denna övning är att man kan få muskler man inte visste att man spände att slappna av. Dessutom ger den avslappning för hjärnan som fokuserar på här och nu.

Vill du ha mer tips på övningar så sök på nätet! Att jobba med mindfulness kan vara bra mot många olika typer av problem som stress, ångest, oro, smärta med mera.

I dag finns det också möjlighet att ladda ner appar med mindfulness- och olika typer av avslappningsövningar. På så sätt kan man bära övningarna med sig i mobilen eller surfplattan och lyssna på dem när tillfälle ges.

Om du testar någon av mindfulnessövningarna, bli inte förskräckt om du märker att det är svårt att stanna i nuet och att inte börja tänka på annat. Om och när det händer är det bara att lägga tankarna åt sidan och fortsätta fokusera på övningen du håller på med.

Så, detta var allt för i dag, berätta gärna om dina upplevelser av mindfulness!

Dagens Citat:

“In today’s rush we all think too much, seek too much, want too much and forget about the joy of just being” Av: Eckhart Tolle