Motion

Idrott och motion

Som jag skrev tidigare i inlägget om stress så är motion en väldigt viktig nyckel för att hålla stressnivån nere. Motion är dessutom inte bara bra mot stress, det är rent generellt bra för vår hälsa och psykiska välmående.

Bland annat blir immunförsvaret bättre av motion, dessutom höjer motion humöret då hjärnan ökar mängden må-bra-hormoner. Därför kan motion förebygga och hjälpa vid depression och smärta.

Tyvärr är det ju svårt att ta sig tid till motion eller att få motivationen att ge sig iväg till gymmet eller löpspåret. I mitt förra inlägg berättade jag om massor av tips på hur man kan öka sin motivation, ta en titt där om du behöver få hjälp att bli motiverad.

Här kommer några motiverande fakta som gör att din vilja att motionera kanske ökar!

+ Ger ökat skydd mot demenssjukdomar.
+ Bra för kolesterolet
+ Bra mot bukfetma
+ Sänker blodtrycket
+ Sänker blodsockret
+ Bra för hjärtat
+ Bra för den psykiska hälsan
+ Bra mot stress, både när man är stressad och för att förebygga.

Detta är bara några av alla saker som är bra med motion! Så känner du dig stressad eller nedstämd så testa att röra på dig en stund och se om det känns bättre. Du behöver inte nödvändigtvis ge dig på hårdträning för att nå hälsofördelar, att gå en promenad i rask takt eller göra någon annan fysisk aktivitet fungerar också.

Om du vet att du har svårt att ta dig tid och ork till att motionera så är det ett bra tips att ägna dig åt en motionsform du tycker är rolig. Gå och simma om du gillar det eller dansa om det är något du tycker är kul. Motion behöver alltså inte vara att gymma eller springa, det kan vara en massa saker.

Jag själv är tyvärr dålig på att ta mig tid till motion. Istället är jag som många andra väldigt bra på att följa sport på TV och betta på intressanta matcher. Under mästerskapstider är det många av oss som hamnar lite väl mycket framför tv:n, och detta år är ju en ren mardröm med både OS och EM! Därför har jag lytt mina egna råd kring motivation och belönat mig själv med att se på OS först efter att jag gått en promenad. Har jag varit riktigt duktig brukar jag även unna mig att även satsa någon tia på någon av OS-tävlingarna. Via den här siten hittade jag bra spelbolag att spela hos.

Man får ta till små knep för att ta sig igenom nödvändiga och viktiga saker tycker jag 🙂 Dessutom kan man bli inspirerad att motionera genom att titta på sport. OS har dessutom varit väldigt bra att titta på för då har jag fått upp ögonen för nya sporter och idrotter, jag blev till exempel väldigt nyfiken på att testa bågskytte! Tyckte det såg kul och spännande ut. Dock är jag glad att jag inte satsade några pengar på att svenskan som tävlade skulle ta medalj för hon åkte ut rätt tidigt i turneringen.

Det är rätt imponerande hur många sportevent som utspelar sig varje dag. Kollade in den här sidan och såg en hel lista över fotbolls- och hockeymatcher som spelas just i dag. Om man gillar att betta så saknas det i alla fall inte matcher att spela på, det är ett som är säkert.

Om du däremot gillar att träna hårt och mycket då gäller det att vara noga med återhämtningen efter träningspassen! Läs på om hur mycket träning som är lämpligt och om hur lång återhämtning du behöver mellan träningstillfällena så att du inte övertränar. Överträning kan ha rakt motsatt effekt till sund träning vad gäller den psykiska hälsan.

Dagens citat:

“The pain you feel today will be the strength you feel tomorrow” Av Okänd

Bonuscitat!

“Vilka fel har du svårt att överse med? – De fyra som alltid hindrar mig från att ha 13 rätt på tipset” Av Hagge Geigert.