Om sömn och sovpositioner

om sömnSömn är ett väldigt intressant ämne och det forskas om alltifrån drömmar till sovpositioner. Några forskare lär ha kommit fram till att vår sovställning säger något om vår personlighet, men också hur sovpositionen påverkar kroppen.

Jag tänkte berätta lite kortfattat om vad forskarna kom fram till:

Sjöstjärnepositionen – Kallas den sovställning där man ligger på rygg och har armarna uppåt runt kudden. Denna sovställning är en av de ovanligaste och de som sover på det här sättet ska ha många vänner och vara hjälpsamma. Nackdelen är att positionen kan leda till snarkning enligt forskningen.

Längtar positionen – Man ligger på sidan och har armarna utsträckta framför sig. Det verkar som att de som sover såhär har två motstridiga personlighetsdrag, både öppenhet öppna men också misstänksamhet.

Fritt fall – Samma position som stjöstjärnepositionen men med den skillnaden att man ligger på mage och har armarna upp runt huvudkudden, huvudet är vridet åt sidan. Personlighetsmässigt ska dessa personer vara sociala men samtidigt lite oroliga. Denna ställning ska vara bra för matsmältningen.

Stocken – Kallas den position då man ligger på sidan och har armarna nedsträckta längs kroppen. Enligt studien har personer som sover på detta sätt en social personlighet.

Soldatpositionen – Ryggläge med armarna nersträckta längs kroppen. En sådan sovställning tyder på en lugn personlighet.

Fosterställning – Den absolut vanligaste sovställningen i studien, och denna sovställning är vanligare bland kvinnor än män. En sådan sovställning tyder på en personlighet med mjukt inre men tuffare yttre.

Informationen om sovställningarna ovan kommer från en artikel från Aftonbladet från 2010 som hade rubriken ”Din sovställning kan avslöja hur du är som person” skriven av Lina Thoren.

Att sömnen är viktig för oss kan nog alla som sovit ett par timmar för lite vittna om. Hjärnan fungerar inte riktigt som den ska, humöret kan svaja och hjärnan arbetar långsammare än vanligt. Forskning visar att under sömnen så sker viktiga processer i kroppen och om man sover för lite under lång tid så påverkas till exempel immunsystemet och hjärtat negativt. Därför är det viktigt att söka hjälp om man lider av sömnbrist som inte går över.

Jag hittade en väldigt intressant artikel på tidningen Forskning och Framstegs webbplats om sömn. I artikeln tog de upp att det inte bara är hur lång tid vi sover som påverkar oss, även att sömnkvaliteten har betydelse och att man misstänker sömnbesvär kan leda till åldersdiabetes.

I artikeln tog de också upp hur viktig sömnen är för vårt minne. Som du ser så blir sömnen mer och mer fascinerande ju mer man läser om den. Framöver hoppas jag på intressanta forskningsresultat på vad för mycket sömn kan leda till. Det finns redan vissa studier som visar på att för mycket sömn också är skadligt, bland annat för minnet och att det kan leda till hjärtproblem och diabetes. Men innan man helt säkert kan säga något om saken behövs ännu mer forskning.

Jag kommer ihåg en intressant dokumentär jag såg för många år sen. Den handlade om att människor har olika dygnsrytm, att för vissa människor är det optimala att somna vid 21 och gå upp klockan 05, medan det för andra fungerar bättre att gå och sova klockan 05 och gå upp 13 och så vidare. Jag har också för mig att sömnlängden kunde vara individuell, att för en del är den normala dygnsrytmen att vara vaken 19 timmar innan det är dags att sova. Jag tycker det lät vettigt eftersom jag själv har märkt att jag inte är någon morgonmänniska och att jag mår bättre av att gå och lägga mig sent och gå upp på förmiddagen.

Om det är bra att följa sin egen dygnsrytm vet jag inte, jag har för mig att forskning visat att det bästa är att sova när det är mörkt. Så ur hälsosynpunkt kanske det inte är att föredra, men som sagt, jag har ingen aning. Sen skulle det också bli lite svårt att få samhället att fungera om det inte finns några bestämda tider för när man förväntas vara vaken, men det är ju en annan aspekt av saken.

Detta var lite om sömn, och har du blivit intresserad av att lära mer så finns massvis med bra info på nätet!

Dagens citat: “Sleep is the best meditation” – Dalai Lama